TÖRVÉNYTELEN A TATABÁNYAI PARKOLÁSI SARC RENDELET: Szücsnéék akkor is bevezetik!
Úgy tűnik, hogy sok sebből vérzik a márciusi közgyűlésen, Szücsné Posztovics Ilona polgármester asszony által előterjesztett és Boda Bánk Mi Hazánkos képviselő segítségével áterőszakolt tatabányai parkolási rendelet. A lakosság részéről hatalmas volt a felháborodás, hiszen a legtöbben úgy érzik ez nem más, mint egy helyben kivett újabb sarc, ami teljesen átgondolatlan.
Ennek megfelelően nem is hagyták sokan annyiban és különböző hivatalakhoz fordultak. A rendelet elfogadása után több lakossági bejelentés érkezett a Kormányhivatalhoz, melyek a rendelet törvényességi felügyeleti vizsgálatát kérték. Emellett a Komárom-Esztergom Vármegyei Főügyészség és az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala is a Kormányhivatalhoz fordult - szintén lakossági bejelentések alapján - és kérte a rendelet törvényességi felülvizsgálatát.
Alapvetően az a probléma, hogy amikor Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata közgyűlése márciusban tárgyalta a parkolási struktúra és a fizető várakozás rendjéről szóló önkormányzati rendeletet, az előterjesztés mellékleteként hivatkozott parkolási koncepció nem állt rendelkezés, holott az nélkülözhetetlen a rendelet vizsgálatához.
A Kormányhivatal információt kért erről a hiányzó parkolási koncepcióról, a rendeletben szabályozott, díjfizetési kötelezettséggel érintett területek vonatkozásában az utak forgalomszabályozásáról szóló jogszabály szerinti telítettségi mérésekről, az önkormányzati rendelete szerinti (P+R) megjelölésű várakozási területekről. Szintén információt kért a várakozási díjakból és pótdíjakból eredő bevételeket és azok felhasználását tartalmazó nyilvántartás önkormányzati honlapon történő elérhetőségéről, valamint a helyi rendelet lakosság felé történő társadalmasításáról. Ezekre a kérdésekre Dr. Szeidl Bernadett jegyző csak részben válaszolt, illetve elküldte a májusi közgyűlésre előterjesztett parkolási koncepció tervezetet is.
A parkolási koncepció sorsáról röviden annyit érdemes tudni, hogy ennek elkészítéséről még az előző képviselő-testület döntött 2021. november 18-án. Az elkészítésre a testület által meghatározott határidő 2022. december 31. napja volt. A parkolási koncepció akkorra nem készült el, annak tervezetét csak 2(!) évvel később tavaly novemberi ülésén tárgyalta rendkívüli bizottsági ülésen a Városfejlesztési és Üzemeltetési Bizottság, valamint a Fenntartható Város Bizottság. A végső anyag keltezése 2024. október 12.
A bizottsági üléseken a fizetős parkolási zónák bővítésének lehetősége csak érintőlegesen hangzott el, miszerint, folyamatban van egy olyan anyag, hogy hogyan lehetne akár, Tatabánya kártyát, akár parkolókártyát létrehozni, ami az önkormányzati kiadásokat csökkenthetné. Az előterjesztéshez kapcsolódó, ingyenes lakossági parkolás megszüntetéséről és parkolóbérlet bevezetéséről, valamint a díjak emeléséről szóló határozati javaslatokat a Városfejlesztési és Üzemeltetési Bizottság nem fogadta el. E körben fontos megjegyezni, hogy a Bizottság ülésének anyagai között sem a honlapon, sem a Kormányhivatalhoz felterjesztett dokumentumok között nem volt a kérdéses parkolási koncepció illetve annak tervezete.
A parkolási koncepciót nem csatolták a fizető parkolási rendelet elfogadásának előterjesztéséhez aztán idén márciusban, ezt a közgyűlésen a jegyzőkönyv tanulsága szerint a képviselők is kifogásolták, felmerült továbbá kérdésként, hogy a rendelet tervezetét a lakosság mennyiben tudta előzetesen érdemben véleményezni.
A lényeget tekintve a parkolási koncepciók kidolgozásának célja az adott település parkolási problémáinak széleskörű feltérképezése, illetve szakmai megoldási javaslatok nyújtása a parkolási helyzettel összefüggésben fennálló és a jövőben várható kihívásokra. Egy olyan stratégiai jelentőségű dokumentumról van szó, mely a későbbiekben nyilvánvalóan alapjául kell, hogy szolgáljon a parkolást érintő rövid- közép- és hosszútávú elképzeléseknek és intézkedéseknek.
Nyilvánvaló tehát, hogy egy település parkolási koncepciójában foglaltak alapvetően határozzák meg a parkolási problémák megoldásának irányait, a dokumentum nemcsak a fizető várakozás rendjének meghatározása szempontjából, hanem más kapcsolódó kérdések (pl. új parkolóhelyek, parkolóházak létesítése, okosparkolás bevezetése, közösségi közlekedés fejlesztése, stb.) szempontjából is stratégiai jelentőségű.
Fentiek alapján a Kormányhivatal álláspontja szerint valamennyi a tárgykörhöz kapcsolódó, a parkolási helyzet megoldását célzó döntés és szabályozó elfogadására a végleges, képviselő-testület által elfogadott parkolási koncepcióban foglaltak teljes körű ismeretében kerülhetett volna sor JOGSZERŰEN. A rendelet elfogadása, a kapcsolódó döntéshozatali eljárás során ez az alapvető követelmény NEM TELJESÜLT.
Mindezek csupán a rendelet elfogadása körüli szabálytalanságok, amit a Kormányhivatal kér felülvizsgálni. Ezen kívül et a parkolási koncepció elfogadása után a parkolási díjról szóló rendeletet ennek megfelelően érdemben felül kell vizsgálni. A Kormányhivatal felhívja a figyelmet arra is, hogy a jelenlegi jogszabályoknak megfelelően a rendelet szakmai tartalmát lehetőség szerint úgy kell kialakítani, hogy valamely már fennálló fizetési kötelezettség megszüntetéséről vagy arányos enyhítéséről is rendelkeznie kell.
(kép: tatabanya.hu)
Figyelemmel továbbá az érintettek rendkívül nagy számára, a Kormányhivatal azt is kérte, hogy a parkolási koncepción alapuló bármely önkormányzati rendelet tervezet vonatozásában kerüljön sor a helyi rendeletek érdemi társadalmi véleményezésére.
A rendelet tartalmi részével kapcsolatban néhány dolgot már mi teszünk hozzá, amely mutatja a rendelet néhány problémás pontjára:
A parkolási koncepciót elkészítő cég szerződéséből mellékletéből látható, hogy ők NEM A TELJES FIZETÉSI ÖVEZETTEL NÖVELT TERÜLETRE, CSAK A JELENTŐSEN KONCENTRÁLT KÖZTERÜLETI PARKOLÓK felmérésére szerződtek.
A telítettség vizsgálat a koncepció 43-45. oldalon található, az alapján nincs 70 %-os telítettség és a mérést nem két egymást követő héten végezték, a fizetős várakozással azonos időben 18:00-20:00-ig nincs mérés. Ezzel megsértették a rendelet elfogadásával a 20/1984.(XII.21.) KM rendelet mellékletének 35.15. pontját, ugyanis az abban írt feltételek nem állnak fenn. Maga a parkolási koncepció is kimondja a 99. oldalon, hogy „a telítettség és a forgási sebesség egyes helyszíneken nem felel meg a rendeletben foglaltaknak.”
A kormányhivatal észrevételét a képviselő-testület elfogadta, de a július 1-én bevezetésre kerülő parkolási díj módosító döntést helybenhagyta azzal, hogy szeptember 30-ig megvizsgálja a kérdést. Vagyis Szücsné Posztovics Ilonáék nem engedtek az álláspontjukból, ami a bevezetést illeti.
Láttál, hallottál olyat, amit szerinted érdemes a tatabányaiakkal megosztani? Bármit találtál, ha nálunk a helye, küldd el a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. Ha van kedved, kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon. Amennyiben szeretnél a helyi közügyekben aktív lenni, csatlakozz a Generációk Tatabányáért Csoporthoz!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése