TATABÁNYA VÁROSVEZETGETŐI MEGFÚJTÁK A HARCI KÜRTÖT: egyre vadabb költségvetési számokat mondanak!
Egy város költségvetése a települések életének évente megismétlődő, legkomolyabb döntése, hiszen itt dől el, hogy az adott évben mire mennyit költünk. Egyúttal irányt is szabunk sokszor, merre megyünk tovább a fejlesztéseket, beruházásokat illetően.Ez több, mint Facebook posztokon keresztül történő kommunikáció, helyben a legnehezebb és legtöbb információt igénylő közéleti olvasmány, amiről a képviselő-testület szavaz. Látszólag egy csomó számok és némi szöveg, de itt érhető tetten, hogy az adott városvezetésnek mik a prioritása, mit szeretne tenni. Teszünk ezért egy kísérletet, hogy kicsit közelebb hozzuk aktuális Tatabánya költségvetését. A múlt heti ülésen elbukott az akkori anyag, de nemsokára újra az asztalra kerül és talán a cikk után megalapozottabb véleményt tudnak az érdeklődők.
A költségvetés összeállításánál figyelembe kell venni a kötelező feladatok (egészségügy, gyermekétkeztetés, tömegközlekedés, stb.), a kormányzati elvonások (szolidaritási hozzájárulás a helyi iparűzési adó) pénzügyi igényét, illetve az önként vállalt feladatok, illetve folyó és tervezett fejlesztések, beruházások szükségleteit. A legfontosabb momentuma a költségvetés tervezésének, hogy elegendő időt és információt kapjon minden képviselő a városvezetés által összeállított anyag megítélésére, hiszen az ő döntésük kihatással lesz minden itt élőre.
A múlt csütörtöki anyagot azonban csupán néhány nappal a tárgyalás előtt ismerhette meg a képviselők egy része, érdemi egyeztetés erről nem is folyhatott ennek megfelelően. A költségvetési javaslatot alátámasztó dokumentumok pedig azóta sem érkeztek meg.
Ebből kifolyólag az előterjesztés alapján kísérletet teszünk arra, hogy bemutassuk, szerintünk a költségvetési javaslattal mik a legfőbb problémák!
SZOLIDARITÁSI ADÓ: Magyarország kormánya most már főként a költségvetési lyukak toldozása miatt, az eredetileg kommunikált céltól (területfejlesztés) eltérően egyre jelentősebb forrást von el az önkormányzatoktól. Abból az egyetlen helyi adóból, ami jelentős nagyságú és amit még a városok saját maguk szednek be és használhatnak fel. Ez a helyi iparűzési adó (HIPA), amelyből 2025-ben Tatabányának a 2024-es 3 milliárddal szemben központi büdzsébe 3,5 milliárdot kell befizetni Szolidaritási hozzájárulás címen.
Ezért is fontos, hogy HIPA tekintetében megbízható előrejelzés álljon rendelkezésünkre. Ez a tavalyi költségvetés során nem sikerült, ami komoly galibát okozott, hiszen mint kiderült 1,3 milliárd forinttal túltervezték a városházán, ezért év közben megszorításokat kellett bevezetni.
A fentieket a helyi városvezetés most megfejelte olyan, a hitelességét aláásó módosító javaslattal, hogy minden magyarázat nélkül 3 nappal az ülés előtt a polgármester 85 milliót levont a HIPA értékéből csakúgy, indoklás nélkül.
Ezek után hosszabb kifejtés helyett felsoroljuk, hogy a javaslattal mik a problémák:
- 600 millió forint szerepel ún. “Versenyképes járások” címen kormányzati elvonásként, de ennek semmilyen jogszabályi alapja egyelőre nincs. Hasraütésre pedig nem írunk be számot komolynak szánt költségvetésbe,
- telkek értékesítéséből 800 milliós bevétel a terv, nincs megalapozott anyag ennek alátámasztására, tavaly is csak 420 volt, 3 éve 200 millió alatti összeg folyt be
- ÁTLÉPNÉNEK EGY VÖRÖSVONALAT a bérlakások eladásával, ez értékválasztás, elkezdenék felélni a jövőnket! Tervük 433 milliós bevétel, erre ráadásul semmilyen komolyabb elemzés nem készült.
- 445 millióról 738 millióra akarják emelni a lakbérből befolyó bevételt, de ehhez nincs új lakásrendelet vagy intézkedési terv, szóval hogyan?
- ugyanebben a témában 186 milliós lakbérkedvezményt mutattak ki az előterjesztésben, de nem tudták megmondani ez kikre vonatkozik? Mennyi a városérdekű elhelyezésből adódó kedvezmény, mert ott a szociális bérleti díjból kapnak még 30% kedvezményt, mint nemrég kiderült. Jelenleg bőven 100 fölötti városérdekű bérlakás van Tatabányán,
- adóemelésnél csak a multiknak emeltek volna 20%-kal ingatlanadót. Hiába volt többféle (10-15-20%) lehetőség az emelésre, csak egyről volt szavazás, Szücsné a többit levette napirendről. Ezzel az adóemelés lehetősége idén évvégéig elúszott.
- Az előzetesen rendelkezésünkre bocsátott anyagból csupán néhány napja derült ki, hogy a megmaradt, szabadon elkölthető pénzünk 1,27 Mrd forint. Ami nem kis tétel. Csak úgy előkerült?
- a közvilágítás költségei emelkednek állítólag és Tatabánya városának kb. 300 milliós áramszámlát ki kell fizetni. Ennek ellenére a tavalyi 817 millió után csupán 730 milliós összeg került betervezésre. Rosszabb lesz a közvilágítás, nem fizetünk számlát, netán mégsem kerül annyiba a közvilágítás?
- A Zsidek Ferenc - Boda Bánk tandem nagymértékű képviselői fizetésemelést erőltetett, ez már 191 milliós teher, a több, mint 60%-os emelés után. Plusz évi 30 millió a második alpolgármester Borsos Márton költsége.
- Zsidek Ferenc évi 10 millióba kerül a főtéri szolgáltató felesleges státuszú projektmenedzsereként
- Dózsakerti bölcsi helyreállításának költsége nincs betervezve a költségvetésbe, a kivitelező felelősségbiztosítása a szükséges helyreállításra nem érvényes
- a kommunikációs kiadások 23 millióról 70 millióra nőnek, miért?. Fő kérdés a marketinges kabinetvezető mennyiért dolgozik?
- fölösleges kiadás a város parkolási irodája az új szolgáltató házban, évi sok millióért,
- a parkolási rendszer 230 millióba kerül, nem tudni miért. A jelentős tételt kitevő mélygarázs üzemeltetési költséget Zsidek Ferenc képviselő azzal indokolta, hogy CSAK!
- az illegális lerakóhelyek megszüntetése 50%-kal többe kerülne, most már 151 millióba. Érdeklődésünkre, hogyan lehet ezt ellenőrizni, a válasz, forduljunk a jegyzőhöz.
- Intézmények tüzetesebb vizsgálata szóba sem került, pedig milliárdok mennek el rájuk és részletes információkat sem adtak róluk.
- a nehezebb időkben szükségünk van évi két Szépkorúak Báljára 8 millió forintért?
- az elvesztett munkaügyi perek több, mint 60 milliós kártérítését mikor akarja a polgármester behajtani a felelősön?
- be nem fejezett beruházás miatt tavaly 100 milliós összeget kellett visszafizetni az állami költségvetésbe és aztán drágábban megcsináltatni,
- olyan sportklubok kapnak támogatást, ahol a vezetők dézsmálják a gyereke pénzét,
- pályázaton elnyert forrást inkább külső vállalkozásnak fizeti ki az önkormányzat, mintsem a saját városi cégének, pedig így csökkenthetnénk a cégnek adott szükséges támogatást.
A lakások eladásának kérdése olyan vörös vonal, amelyet évtizedek óta egyik képviselő-testület sem lépett át Tatabányán. Az itt élők lakhatását segíteni és nem akadályozni kell, mert a megfizethető lakhatás egyre több embernek jelent problémát Tatabányán is. Az önkormányzatnak feladata, hogy az itt élőknek lehetőségeihez mérten biztosítson nem piaci alapon is lakhatást, hiszen közösségünknek segíteni kell azokat az embereket, akik saját erejükből nem képesek megfelelő lakhatást biztosítani maguknak.
A fentiek csak egy részét adják a szerintünk problémás tételeknek, ezért lenne fontos lehetőséget biztosítania a polgármester asszonynak az érdemi egyeztetésre. Röviden összefoglalva a költségvetés legnagyobb hiányossága, hogy megalapozó dokumentumok hiányoznak, nagyon kevés az információ.
(by Gutai Zsolt - Generációk Tatabányáért)
Láttál, hallottál olyat, amit szerinted érdemes a tatabányaiakkal megosztani? Bármit találtál, ha nálunk a helye, küldd el a generacioktatabanyaert@gmail.com címre. Ha van kedved, kövesd a Generációk Tatabányáért oldalunkat Facebookon. Amennyiben szeretnél a helyi közügyekben aktív lenni, csatlakozz a Generációk Tatabányáért Csoporthoz!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése