DRASZTIKUSAN MEGVÁLTOZIK AZ AUTÓVÁSÁRLÁS: január 1-től az új szabályok


Drasztikusan megváltozik az új autók értékesítése. Semmilyen változást nem érzékelnek a vásárlók.

Látszólag egymásnak ellentmondó állítások, de lehetséges, hogy mindkettő egyszerre igaz lesz az újautó-piacon Európa számos országában. Ami biztos: jövőre elindul az ügynökök általi jármű-értékesítés Magyarországon is.

2024 fordulópont a történetben, több különböző márka összesen hat európai országban elkezdte az ügynöki értékesítést. De mi az az ügynöki modell?

Az elmúlt évtized legsikeresebb globális autóértékesítőjeként Elon Musk fizikai valójukban nem létező szalonok nélkül egyre több és több Teslát adott el világszerte. Sikere nyomán elővették és leporolták „az újautó-értékesítés kiadásai és bevételei” nevű Excelt a sokféle problémával küzdő, régi autógyártók, és mivel abban komoly összegként szerepelnek a saját kereskedőik (pl. veszteségként a szalonokban a vevőknek adott kedvezmények), felgyulladt a villanykörte. Minek nekünk kereskedő?

Az ügynöki modell lényege nagyon egyszerűen annyi, hogy a vevő nem a kereskedőnek fizet, hanem az autógyár adja el az új autót a vásárlónak. Magyarán az ő zsebébe megy a pénz a mi zsebünkből, nincs a pénzügyi folyamatban közvetítőként senki (akit eddig kereskedőnek ismertünk), aki elteszi a maga hasznát. Több marad a gyárnak.

Kívülről nézve logikusnak tűnik, hogy az új rendszer ellenzői leginkább a kereskedők, akik jelentős befektetésekkel a gyár előírásainak megfelelő külsejű szalonokat építettek és üzemeltetnek akár évtizedek óta, alkalmazottakat fizetnek, hirdetik az általuk értékesített márka (vagy márkák) modelljeit, és közben versenyeznek a többiekkel. De mit érdekli a vevőt, hogy szűkösebb lesz a kereskedő élete, akit majd ügynöknek hívnak?

Az ügynöki modellt legsötétebbre festők szerint a szalonok egyszerű átadási pontokká silányodnak majd. Vége lesz annak a világnak, hogy besétál az érdeklődő, hosszan elbeszélget az értékesítővel, elmegy tesztvezetésre, aztán a végén alkudozik egy jót, és megnyugtató kedvezménnyel autót vásárol.

E helyett inkább olyan lesz a folyamat, mint amikor mosógépet vásárolsz, mondják a kritikusai. Oda sem viszed be a vörösborral leöntött ingedet, hogy tetszik ugyan ez a mosógép, de próbaképpen tisztítsuk ki vele a ruhámat. Aztán majd meglátom, hogy megveszem-e.

Ki fog kedvezményt adni a vevőnek?
Senki. Ha kikerül az üzletből a kereskedő is, akkor nem ad többé kedvezményt.

Ráadásul még alkudozni sem tudunk velük az „átadási ponton”, márpedig az egyénre szabott alkalmi árengedmények is a mindennapi élet több évtizedes részei Magyarországon.

Az ügynöki modellben jogilag a gyár adja el az új autót, vagyis ő mondja meg az árát. Ez az ár fix lesz, és egységes az összes ügynöknél, akik jutalékot kapnak. Az ügynököknek nem lesz hozzá joguk, hogy bármilyen módon belenyúljanak az autó árába, hiába szeretné ezt a vásárló. Az adásvételi szerződésről is eltűnnek a kereskedők, maguk a gyárak lesznek rajta eladóként.

A pénzügyi részen túl, a gyártónak azért lehet fontos, hogy ő határozhatja meg az árat, mert így hosszú távon pozicionálhatja a márkát. Jobban szabályozhatja a céges autók esetén fontos maradványérték alakulását, de magánembereknél fontosabb használtautó-piaci árakra is nagyobb hatása lehet, ami szintén a márkaértéket erősíti.

Forrás: vezess.hu

Láttál, hallottál olyat, amit szerinted  a tatabányaiakkal megosztani? Bármit találtál, ha nálunk a helye, küldd el a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. Ha van kedved, kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon.

Megjegyzések