NEMZETKÖZIVÉ DAGADÓ BOTRÁNY A TATABÁNYAI VASÚTVONALNÁL: Bencsik csak tátja a száját!


Egyre nagyobbra dagad a Tatabányát is érintő, a nemzetközi forgalomban is számottevő súlyú vasúti pálya állapota miatti botrány. Egyelőre a magyar politikai életben. Bencsik képviselő egyelőre még hallgat, nincs mondanivalója.

A MÁV még 2020-ban jelentette be a Budapest–Hegyeshalom vasútvonal felújítását, akkor 15 perces menetidő-csökkentést ígértek 2023 augusztusára. Ehhez képest most húsz perccel tovább tarthat az út. A fideszes hívek örülhetnek, mert Mészáros Lőrinc cégének azért itt is leesik 24 milliárd forint egy, az eredetileg tervezetthez képest később elkészülő korszerűsítési munkára, írta meg a Szabad Európa.

A Közlekedő Tömeg nevű civil szervezet foglalkozott a beruházáshoz kapcsolódóan a Biatorbágy–Szárliget vasúti szakasz állapotával. Azt írták: „A vasúti pályát az elmúlt negyven évben senkinek sem jutott eszébe karbantartani, ezért a vasúti síneket a vasbeton »talpfákhoz« rögzítő, akkoriban még fából készült csavartiplik egyszerűen elporladtak.”

Ehhez képest most a építésügyi (vagy inkább nevezzük sitt-) miniszter Lázár János elrendelte a „legjobb, legkomplexebb beavatkozás végrehajtását” az 1-es fővonalon, vagyis a Bécsbe tartó Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon miután kiderült, hogy olyan rossz a sínek állapota, hogy korlátozták a vonatok sebességét. Pénzt ugyanakkor nem ad hozzá a miniszter, ami a MÁV szerint felér egy gyomrossal.

A MÁV-nak ugyanis a teljes vasúti pályahálózat több mint hétezer kilométerének karbantartására és a szükséges felújításokra 42 milliárd forint áll rendelkezésére (21,5 milliárd forint felújításra és 20,5 milliárd forint karbantartásra). Viszont csak az 1-es vasútvonal érintett, 25 kilométeres szakaszán 32,5 milliárd forintba kerül a most elrendelt beavatkozás.

Erre Lázár azt találta mondani faék egyszerűségű közgazdász tudásával:
„Aki egy nyolcszázmilliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot”

A sajtótájékoztatóján az is elhangzott:
“ A Bécsbe tartó, Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon súlyos műszaki probléma állt elő, a műszaki egyetem jelenleg is felülvizsgálatot tart és azonnali intézkedésre utasította a MÁV-ot. Ha nem lépünk azonnal, akkor le kell zárni a vonalat, amely beláthatatlan következményekkel járna a személyszállításra és áruszállításra is”.

Szerinte ha azonnal beavatkoznak, három-négy hónapon belül helyreállhat a „rend”, de ha késlekednek, pár hónapon belül 40 km/órára kell levinni a sebességet, vagyis harminc-negyven perccel is megnőhet a Budapest–Hegyeshalom közötti utazás hossza.

A Szabad Európa kérdésére, hogy forrást is biztosít-e a kormány a helyreállításhoz, Lázár azt mondta, „haváriahelyzet van”, ahol az utasok biztonsága az első, a pénzügyi elszámolás másodlagos kérdés.

„Arra szeretném kérni a sajtón keresztūl a MÁV vezetését, hogy ne okoskodjanak, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket, garantálják az emberek biztonságát, azonnal kezdjék meg a helyreállítást.”

Nyilván a MÁV, kevéssé szakmai alapon történő irányítása miatt történhetett, hogy a jelek szerint a MÁV részéről senkinek nem tűnt fel, hogy a cikk elején említett, ilyen léptékű fejlesztés esetében, a vasúti pálya egy része katasztrofális műszaki állapotban van. A vasúttársaság ugyanis a hvg.hu megkeresésére elismerte, hogy „a pálya korossága többszörösen meghaladta a tervezési életciklusát”, ráadásul „az állapotromlást az idei nyáron tapasztalt intenzív esőzések és az elmúlt napok hősége felgyorsította”. Ezért kénytelenek sebességkorlátozást bevezetni, aminek eredményeképpen „a vonatok menetideje így 5-10, esetenként 10-20 perccel meghosszabbodhat”.

Mindezek után érdeklődéssel várjuk, hogy a tatabányaiakat vasútügyben is már sokszor átvágó Bencsik elvtárs mivel rukkol elő. Legutóbbi nagy dobása 2016-ban volt, amikor idehozta Orbán Viktort, és megígérték 2018-ra a vasútállomást, látjuk mi lett belőle.

Láttál, hallottál olyat, amit szerinted érdemes a tatabányaiakkal megosztani? Bármit találtál, ha nálunk a helye, küldd el a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. Ha van kedved, kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon.

Megjegyzések